Wat is een chatbot?

Chatbots (virtuele assistenten) zijn intelligente geautomatiseerde gesprekspartners op websites en social media-kanalen. Meestal zie je ze opduiken in de hoek van je scherm als je een website bezoekt. Steeds meer websites, webshops én apps maken gebruik van een chatbot en in dit artikel leggen we je het gebruik en de technologie erachter uit. Chatbots zijn de toekomst van customer experience en consumentendiensten. Waarom? Chatbots kunnen de online consument helpen om bepaalde online handelingen te vereenvoudigen en te versnellen. Bijvoorbeeld het doen van online betalingen, helpen bij online aankopen, online reserveren van een restaurant, of het plannen van een vergadering. Chatbots worden (naast de bestaande menselijke klantenservice) steeds vaker ingezet in een customer service omgeving om online vragen te beantwoorden en consumenten te begeleiden in het online zoekproces. Een chatbot heeft een lage drempel voor de consument en helpt hen om sneller online hun doel te bereiken.

Chatbot

Wat een chatbot voor jouw organisatie kan betekenen

• 24/7 service, altijd bereikbaar.

• Directe respons, geen wachttijden meer voor je klanten.

• Verwerkingscapaciteit, een chatbot kan oneindig veel verzoeken tegelijk beantwoorden.

• Geautomatiseerde diensten aanbieden, zoals online betalingen en online boekingen.

• Met de juiste software zijn chatbots zelflerend, dus je hoeft ze maar één keer te trainen.

• Het verzamelen van data, dit geeft je een goed inzicht in wat de consument wenst.

Interessante feiten over het gebruik van chatbots

Zolang online consumenten snel en gemakkelijk geholpen worden, zegt 40% van de consumenten dat het niet uitmaakt of een chatbot of een persoon hun vragen over de klantenservice beantwoordt. (Bron: HubSpot)

67% van de consumenten wereldwijd heeft in het afgelopen jaar een chatbot gebruikt voor klantenservice. (Bron: Business Insider)

Mensen in China worden al verliefd op chatbots. Letterlijk. (Bron: Engadget)

Ons advies

Experimenteer met chatbots! Ontdek hoe je online consumenten zich gedragen op je website, welke data en inzichten je kunt krijgen en hoe je dankzij deze waardevolle informatie beter aan de verwachtingen van je klant kunt voldoen en hierop kunt inspelen.

Als je als organisatie of merk op het juiste moment waarde weet te bieden, zal je klant dat 100% waarderen!

GOED NIEUWS

Wij ontwikkelen kwalitatief goed werkende chatbots!