Is jouw organisatie al klaar voor de toekomst?

Virtual Reality (VR) klinkt bijna als science fiction, uit een film of videospelletje. Tegelijkertijd wordt deze technologie met de dag populairder. Steeds meer organisaties maken gebruik van VR om hun branding te verbeteren, zichzelf te promoten of zelfs op een geheel nieuwe manier met klanten om te gaan. De mogelijkheden met VR zijn eindeloos. De essentiële vraag is dan ook: is jouw organisatie al klaar voor deze VR-revolutie?

Naarmate de virtuele wereld steeds populairder wordt, bieden deze nieuwe technologische ontwikkelingen zeer interessante mogelijkheden voor organisaties in veel verschillende sectoren of niches.

Wat is Virtual Reality? VR is een door de computer gegenereerd paradigma waarmee gebruikers een wereld kunnen ervaren en ermee kunnen communiceren die eigenlijk niet echt is. Een VR-headset past bijvoorbeeld om je hoofd, over je ogen en oren en scheidt de gebruiker visueel van zijn werkelijke fysieke ruimte op dat moment. Zelfs handbewegingen kunnen worden gevolgd door gespecialiseerde bewegingssensoren op draadloze controllers, zodat gebruikers de virtuele wereld, mentaal en fysiek, kunnen voelen en ervaren.

Ideas alone have little worth. The value of an innovation lies in its practical implementation. – Werner vin Siemens

VR bestaat al tientallen jaren, maar werd gehinderd door beperkte technologische ontwikkelingen en hoge productiekosten. Dankzij een succesvolle Kickstarter-campagne kwam Oculus Rift (overgenomen door Facebook) zeer succesvol tot bloei als de eerste echt meeslepende VR-headset voor videogames in 2012.

2016 is het jaar dat Virtual Reality eindelijk het grote publiek heeft bereikt. Naast HTC en Oculus, zijn er inmiddels ook headsets uitgebracht door bedrijven zoals Google, PlayStation en Samsung. De meeste hiervan zijn vrij prijzig, dus als je zelf thuis VR wilt ervaren, kun je eenvoudig een Google Cardboard-headset online kopen voor ongeveer € 15,00 en deze gebruiken met je smartphone.

Zowel hardware bedrijven, softwareontwikkelaars als consumenten zijn erg enthousiast over de toekomst van VR-technologieën.

Mocht je je afvragen waarom wij deze blog met je delen? WE LOVE deze technologie en alle mogelijkheden die het met zich meebrengt. Momenteel werken we aan een super gaaf VR project en van daaruit delen we graag onze kennis en ervaringen.

Benieuwd naar hoe wij jou kunnen helpen? Neem gerust contact op via hello@oably.com of +31 (0)40 304 1793.

Foto: © Stocksy – Per Swantesson